Novinky 21. 6. 2020
Klasické tričko je součástí šatníku každého z nás. Je pohodlné, příjemné, praktické a dokáže být i elegantní. Jeho historie ale není až tak dlouhá jak by se mohlo zdát. Víte, kdy obyčejné tričko spatřilo světlo světa?
Napadlo vás někdy, jak se stalo tričko součástí běžného šatníku lidí po celém světě? Jeho zavedení do světa módy znamenalo v tomto odvětví obrovskou revoluci.
Tričko původně vzniklo ze spodního prádla. U něj šlo především o pohodlí, protože knoflíčky na oblečení byly, hlavně při spánku, velmi nepraktické. Počátky trička sahají až ke konci 19. století, kdy poprvé dělníci vyrobili tričko rozstřihnutím svého pyžama na dvě půlky. Jeho horní část pak nosili při práci v teplejších měsících roku.
S oficiální výrobou se pak začalo během Mexicko-Americké války, kdy začali vojáci námořnictva spojených států tričko nosit tričko jako součást uniformy.
První pojmenování tričko (angl. T-shirt) získalo díky svému tvaru (doslovný překlad je T-košile) a začalo se používat v roce 1920, kdy ho tak ve své knize Na prahu ráje nazval Francis Scott Fitzgerald.
Počátkem 20. století ale tričko stále nebylo běžně součástí každého šatníku. Jednalo se spíše o výjimky a nejčastěji ho nosili dělníci a vojáci.
K jeho celosvětovému rozmachu došlo až v 50. letech 20. století a to zejména díky Hollywoodu. Sexsymbol tehdejší doby, Marlon Brando, oblékl tričko ve snímku Tramvaj do stanice Touha. Lidé si všimli, že i v obyčejném tričku mohou vypadat velmi dobře a brzy se po něm začal shánět téměř každý. Hlavně mladí muži se chtěli idolu své doby podobat a poptávka po tričkách vzrostla raketovou rychlostí. Zpočátku se jednalo o "rebelský" kousek oblečení, ale postupně si našel své místo i ve společnosti luxusních značek a nahradil tak do té doby suverénní košili.
Dalším velkým milníkem bylo zjištění, že lidé mají zájem o trička ozdobená různými motivy a že se dají použít pro reklamní účely. Pro svou volební kampaň je použil například Thomas E. Dewey, který na ně nechal natisknout svůj volební slogan. Nejzásadnější krok v tomto odvětví však udělala ke konci 50. let firma Tropix Togs, která získala od studia Walt Disney licenci na potisk jejich kreslených postaviček. Poprvé se tak setkáváme s tričky s hlavou Mickey Mouse. Jako houby po dešti se začaly množit společnosti, které na trička tiskly, a tak se k Mickeymu brzy přidaly třeba hudební skupiny. Oba trendy jsou tu dodnes a jejich oblíbenost nijak neklesá.
Potištěná trička se stala brzy jakýmsi sebevyjádřením naší osobnosti. Vše začalo v 60. letech jako marketingová akce reklamní agentury Wells Rich Greene, která za účelem většího prodeje suvenýru vytvořila pro stát New York dnes již ikonická trička s nápisem I ♥ New York. Byl to obrovský trhák a jistě jste si sami všimli, že dnes je variací tohoto nápisu na trhu neuvěřitelné množství.
Dnes jsou již trička naprosto běžná i v lepší společnosti. Nabízí je dokonce i takové luxusní značky jako The Gap, Ralph Lauren nebo Calvin Klein. Staly se symbolem naší doby a v posledních letech se začínají objevovat i různé vymoženosti v podobě triček hrajících, svítících a připojitelných k přenosným zařízením. Každá doba si jednoduše žádá své a ani do budoucna se trička určitě nevytratí z našeho šatníku.
Rubrika
Do společnosti Dobrý textil jsem nastoupila už v roce 2017. Nejdříve jsem začala pracovat jako součást zákaznické podpory a vyřizovala jsem také objednávky. Postupně jsem se ale stále více začala věnovat psaní článků na blog a správě produktů. Nakonec jsem tedy zákaznickou podporu opustila a naplno se nyní věnuji produktovému managementu a marketingu.
Komentáře
Zatím žádné názory